Alla inlägg den 6 januari 2020

Av chime - 6 januari 2020 15:51

Våga ta plats! Lättare sagt än gjort men det är så jäkla skönt när man väl vågar göra det.


Förut tänkte jag ofta när jag hamnade i obekväma situationer som jag verkligen inte kände mig hemma i, att jag går nu, jag går hem och kommer aldrig mer tillbaka. Det kunde vara en jobbsituation, ett möte på arbetsförmedlingen, en redovisning på högskolan eller bara en fika med obekväma personer. Visst hade jag ett val, det är ju trots allt bara att gå och aldrig mer komma tillbaka, gömma sig. Men växer gör man inte av det, växer gör man när man vågar gå dit och möta det som känns så otäckt, växer gör man då du vågar säga nej till en viss situation men vågar stå upp för varför du säger nej. 


Förut vågade jag inte ta en konflikt alls. Jag var rädd för att tjafsa, bråka, att någon skulle bli ledsen. Jag låg på nätterna och hade ångest över vad jag hade gjort eller sagt. Jag funderade alltid på vad jag kunde svarat tillbaka istället för att bara krypa ihop och känna skam. 


Självklart händer detta fortfarande, jag är ingen super-människa men jag har kommit en bra bit väg i att bli starkare. Jag vågar ta mer plats men det kostar en del relationer och ibland uppstår det konflikter. Speciellt då jag inte mår så bra, fått för lite sömn, har pms eller kanske inte ätit på flera timmar. Då säger jag ibland för mycket eller förklarar hur jag menar på ett riktigt dåligt sätt. Det blir missförstånd.


Igår hamnade jag i en väldigt obekväm situation, där jag inte alls var beredd på en fråga jag fick angående mitt privatliv sen tidigare. Jag svarade klumpigt och något förvirrat, gick in i lite självförsvar, vilket ledde till att hela diskussionen blev konstig. Jag vaknade inatt och funderade länge på vad jag egentligen svarat dessa peroner. Jag var arg, ledsen, kände mig skyldig till något fast jag inte borde. Efter att ha bollat tankar med mig själv under dagen kände jag att jag ville få sova inatt, riktigt. Då var det bara till att lyfta telefonen, säga rakt ut att "detta kändes inte riktigt okej. Ni får gärna fråga vad ni vill om mitt liv men inte framför mina barn och inte på det sättet". På något sätt har detta varit viktigt för dem i deras tankar då det som togs upp var över 10 år gammalt men nu är det ur världen.


Så underbart skönt, nu kan jag få sova riktigt i natt, få den sömnen som jag behöver för att arbeta och det tog mig endast 2min 46 sek. Skönt va?


Poängen är att ibland är det otäckt att ta mer plats i livet då det är lätt att bli missförstådd och skapa konflikter, speciellt då man har olika åsikter men det är viktigt! Viktigt för ditt välmående och för din inre frid. 

  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards