Direktlänk till inlägg 3 december 2023

Jul, jul, strålande jul, eller?

Av chime - 3 december 2023 15:18

Jag vill bara skrika, gråta och kasta sönder saker just nu. Skrika tills rösten inte hörs mer, tills allt det som gör ont har försvunnit! Skrika tills allt det jobbiga eller alla "de" jobbiga försvinner. Tills de hör mig! Tills de förstår att allt de gör förstör, att allt de tar i går sönder och att människor inte kan tvingas till saker! Det går inte att ta ihjäl människors inre för att få sin vilja fram! Det är totalt förbjudet!


Så, ytterligare en jul står för dörren. Alla vill få som de vill, skriker, beter sig illa, konfronterar, diskuterar, argumenterar. Allt för att få som de själva vill. Det är det som gör ont, ända in i själen. Bröstet värker, magen krampar och skriken jag håller inom mig håller på att kväva mig långsamt. Jag vill bara få vara i fred! 


Jag vill inte träffas i en veckas tid! 

Jag vill inte sitta tyst på en stol för att jag inte får ut ett skit av att träffas!

Jag vill inte att andra ska bestämma vad jag ska lägga mina pengar på!

Jag vill inte få en lista på vad jag ska köpa för mat för att det ska passa!

Jag vill inte bli hånad för att all mat inte finns med som det ska vara på ett traditionellt julbord (även om ingen äter skiten så ska den fan stå där). Logik? NEJ! Det finns ingen jävla logik i det!!!

Jag vill inte lyssna på bråk, tjafs och hån mot andra människor för att de ska känna sig bättre!

Jag vill inte bli synad i vad jag missat till julbordet!

Jag vill inte lämna ut hela mitt privatliv för att ha något att prata om!

Jag vill inte höra mina barn må dåligt bara för att det måste finnas åsikter om barnuppforstran! (Nej men så skulle vi aldrig göra i vår familje). Nej men vem fan har frågat dig? INGEN!

Jag vill inte höra om alla pengar, inkomster, löner och materiella ting som ska jämföras till tusen!

Jag vill inte höra skit om alla runt omkring!

Jag vill inte känna mig instängd och motat upp mot ett hörn!

Jag vill inte bara sitta av ännu en jul!

Jag vill inte behöva drick en jävla massa vin för att klara av att le!

Jag vill inte tacka tusen gånger för att maten var dyrare och finare än våran (och ändå gå därifrån hungrig)!

Jag vill helt enkelt inte!


Så snälla inkräkta inte på min jul, jag vill bara få vara i fred med de jag håller kära <3

Jag vill bara få njuta av en lugn och stilla jul.

Jag vill bara få äta den julmaten som vi faktiskt äter.

Jag vill bara få höja mina barn och få de att känna att det är mysigt att vara en del i familjen.

Jag vill bara kunna ge min familj de presenter de förtjänar och behöver.

Jag vill bara få se de julfilmer som vi tycker om och mår bra av.

Jag vill bara umgås med de människorna jag står nära och känner mig bekväm med.

Jag vill bara få fira en riktig magisk jul utan en massa elakheter.


Åh fy fan vad skönt det var att få skriva det här! Nu kan jag andas lite igen bakom alla tillbakahållna tårar. Jag vet att julen inte kommer att bli som jag har tänkt mig. Jag vet att jag skulle behöva vara ledig lite men att vara på jobbet räddar en del av dagarna. Jag vet att jag måste ge och ta och att alla inte är lika. Jag vet att man ska "öppna" hjärtat mer till jul och vara mer tålmodig, men priset är jävligt högt vissa dagar. Kanske är det känsligheten som pratar men att bara höra på alla planer som smids och se alla sura miner när jag säger att nej den dagen är vi redan uppbokade, nej vi kan inte resa land och rike runt, ner vi vill sova hemma, nej vi kan inte köpa presenter för hur mycket som helst, nej inte ens om det är jul (vi blir ju inte rikare bara för att det är december), nej jag kan inte laga mat till 75 personer bara för att allt ska finnas som alla vill ha och nej jag kan inte boka av det som redan är bokat och ger mig energi. Nej, nej och åter NEJ!


Nu ska jag sitta en stund i tystnaden med lite ljus och något varmt att dricka och bara låta alla känslorna falla.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av chime - Söndag 4 feb 17:56

Lugn, lugn, inre lugn. Var har du varit någonstans? Jag har sökt dig så länge, mitt i ångesten, mitt i stressen, mitt i allt, ja mitt i livet. Jag behöver dig så! Stanna hos mig, snälla. Håll min hand, håll mig i din famn och släpp mig inte.   ...

Av chime - 26 december 2023 22:28

Då var allt julbestyr äntligen avklarat! Som jag har spännt mig inför alla dessa firanden! Stressat med bak, paket, julmat och all nervositet inför vilket humör alla kommer att vara på. Blir det bråk, tjafs och elaka kommentarer eller blir det en någ...

Av chime - 28 juli 2023 12:05

Ja då var semestern här. Utlandsresan var bokad och klar sedan några månader tillbaka. Dryga månaden före avresa så var det dags att krångla till allt med en eventuell kommande strejk. Denna osäkerhet kring vad som komma skall är inte min starka sida...

Av chime - 17 mars 2023 00:05

Idag blev det många möten och samtal med människor jag inte är van vid på jobbet. Nu efter att ha sovit en timme så går tankarna på högvarv. Sa jag rätt saker? Svarade jag fel där? Kunde detta missförstås? Lämnade jag ut för mycket information? Får m...

Av chime - 28 februari 2023 02:12

Ibland brister en del av ens inre och man tappar det på fel sak. En del människor skapar sån frustration inom en och när det inte går att öppna sig och prata fritt om saker av olika starka skäl så kommer allt ut helt fel. Igår var en sån kväll. ...

Ovido - Quiz & Flashcards