Direktlänk till inlägg 25 december 2022

Jul jul strålande jul

Av chime - 25 december 2022 01:30

Ja denna jul, så mycket känslor. Efterlängtad, förväntan, pirr i magen, glittrande ögon, paket, mat, familj och vänner, släkter och traditioner. Men även ensamhet, tomhet, besvikelse, fattigdom och en enorm egoism.

Mycket värmde mitt hjärta vid jul detta år. Lycka att få ha mina nära och kära, tacksamhet för att vi får vara friska och starka. Mat och paket är ett stort extra plus att kunna dela detta år. Livet blev som när det är som bäst och många fina minnen kommer jag bära med mig från denna julen.

Men också tårar, bråk, tjafs och ledsamhet fick tyvärr plats. Även det kommer vi att minnas men om än i mindre dos. Egoismen, frustration och en glädje i att förminska andra människor inför andra.. Varför och till vilken nytta? Minns vi egentligen varför vi firar jul? Kan vi inte bara få njuta av varandras sällskap, skratta, minnas, äta, överraska (då utan att vara tovlingslystna)?

Kanske går det inte ihop.. Kanske måste det finnas båda delarna för att julen ska få kallas just det, julen...

Jag väljer iallafall att bära med mig de ljusa minnena från denna julen. Det andra, det tunga får stiga åt sidan. Gömmas undan i ett mörkt hörn av hjärnan. Det är inte ens förtjänt av att komma fram eller ens prata om. Ändå kommer jag nog älta, kanske vi alla gör det. Iallafall ett tag tills det runnit av helt. Så synd bara.
Nu är det bara ett julfirande och ett nyårsfirande kvar, ledigheten däremellan ska vi försöka njuta av till fullo.

Önskar er alla en riktigt god jul och ta hand om varandra.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av chime - Söndag 4 feb 17:56

Lugn, lugn, inre lugn. Var har du varit någonstans? Jag har sökt dig så länge, mitt i ångesten, mitt i stressen, mitt i allt, ja mitt i livet. Jag behöver dig så! Stanna hos mig, snälla. Håll min hand, håll mig i din famn och släpp mig inte.   ...

Av chime - 26 december 2023 22:28

Då var allt julbestyr äntligen avklarat! Som jag har spännt mig inför alla dessa firanden! Stressat med bak, paket, julmat och all nervositet inför vilket humör alla kommer att vara på. Blir det bråk, tjafs och elaka kommentarer eller blir det en någ...

Av chime - 3 december 2023 15:18

Jag vill bara skrika, gråta och kasta sönder saker just nu. Skrika tills rösten inte hörs mer, tills allt det som gör ont har försvunnit! Skrika tills allt det jobbiga eller alla "de" jobbiga försvinner. Tills de hör mig! Tills de förstår att allt de...

Av chime - 28 juli 2023 12:05

Ja då var semestern här. Utlandsresan var bokad och klar sedan några månader tillbaka. Dryga månaden före avresa så var det dags att krångla till allt med en eventuell kommande strejk. Denna osäkerhet kring vad som komma skall är inte min starka sida...

Av chime - 17 mars 2023 00:05

Idag blev det många möten och samtal med människor jag inte är van vid på jobbet. Nu efter att ha sovit en timme så går tankarna på högvarv. Sa jag rätt saker? Svarade jag fel där? Kunde detta missförstås? Lämnade jag ut för mycket information? Får m...

Ovido - Quiz & Flashcards